Domājams mārketinga jomā nespēsim atrast speciālistu, kurš teiks, ka sociālo tīklu ietekme zīmola attīstībā neko nedod. Drīzāk gluži pretēji, esam laikmetā, kurā lielākā daļa informācijas plūsmas tiek nodota tieši ar sociālo portālu palīdzību. Ja palūkojas apkārt tā ir ne tikai pasaulē, bet arī Latvijā. Jebkurš, mazs vai liels, taču uzņēmums ar ambīcijām, kurš cer izaugt, visdrīzāk būs ielīdis visur, kur uzturas mūsdienu vidējais patērētājs. Latvijas līderis draugiem.lv, pasaulē populārākais facebook.com un mikroblogu vietne twiter.com. Protams, ir arī citi, taču pagaidām šis ir lielais vaļu trijo uz kuriem turas pasaule Latvijā. Konkursi, akcijas un dāvanas ir tikai pāris no lietām ko konkurenti pielieto, lai pārsistu otru un piesaistītu pēc iespējas vairāk sekotāju. Futbola dīķī ūdens pagaidām ir daudz klusāks. Latvijas futbola federācija cenšas būt aktīva visos no trim iepriekšminētājiem, taču klubi manāmi atpaliek. Latvijas sociālo tīklu ciltstēvā jeb draugos atrodami vien trīs no desmit virslīgas klubiem. Turklāt viens ir jaunpienācējs FS "METTA/Latvijas Universitāte", kurš ar šobrīd sapulcinātajiem 466 sekotājiem ir līderis. Mettiešiem pakausī elpo varenais "Liepājas Metalurgs" ar 403 faniem un pēdējo gadu Latvijas kreatīvākais virslīgas klubs FK "Jelgava" ar 240 virtuālajiem atbalstītājiem. Tiesa svarīgs ir ne tikai sekotāju skaits, daudz lielāku nozīmi spēlē tas cik klubi attiecīgajos portālos ir aktīvi. Draugiem.lv ziņā jāsaka, ka jaunumi parādās visos profilos, turklāt "metalurgiem" tie ir arī par citiem sporta veidiem, kas saprotams – "Liepājas Metalurgs" nav tikai futbols vien. Vēl viens pluss vēju pilsētas pārstāvjiem ir fanu kluba lapa, kas piesaistījusi 180 sekotājus un noteikti vairo interesi, gan par komandu, gan aktīvu līdzjušanu.
Nedaudz labāka aina Cukerberga lolotajā facebook, tur sastopamas piecas virslīgas komandas. Pie tam šeit atrodami abi Latvijas spēcīgākā futbola čempionāta jauniņie – FS "Metta/LU" un JPFS "Spartaks". Šeit arī deviņdesmito gadu Latvijas futbola karalis, "Skonto", kurš pēc sekotāju skaita (413) arī līderis. Interesanti, ka piecpadsmitkārtējo Latvijas čempionu ieraksti ir tikai angļu valodā, pie tam pēdējais no tiem veikts 2011. gada 12. novembrī. Jācer, ka pēc ziemas miega profils atdzīvosies, vismaz pēc kluba mājaslapā sniegtās informācijas, treniņi atsākti 5. janvārī. Otrie šeit zaļibaltie studenti ar 238 sekotājiem un gana aktīvu darbību, bet trešie FK "Jelgava". Viņi var lepoties ar 218 virtuālajiem faniem, tomēr pēdējā laikā manāmi pieklibo jaunumu publicēšana šai vietnē. Pēdējais kluba ieraksts veikts 2011. gada 28. septembrī un jāpiebilst, ka šajā brīdī sezona vēl ritēja pilnā sparā. Aiz pirmajiem trīs ar 94 un 93 patīk spiedējiem SK "Liepājas Metalurgs" un JPFS "Spartaks". Šeit jāpiezīmē, ka liepājnieku profils liek apšaubīt to vai tas tiešām ticis veidots no kluba puses, arī pēdējais ieraksts tajā atzīmēts 2010. gada septembrī. Savukārt, spartakiešu profils tiek atjaunināts regulāri, taču gluži tāpat kā mājaslapa – krievu valodā.
Visbeidzot visvairāk virslīgas klubi sastopami mikroblogu vietnē twitter, kopumā seši – "Skonto", FK "Ventspils", FK "Jelgava", SK "Liepājas Metalurgs", FB "Gulbene" un FS "METTA/Latvijas Universitāte". Tur populārākais, FK "Jelgava" izskatā, sakrājis 339 sekotājus, otrie ar 322 lasītājiem ir "Liepājas Metalurgs", bet trešie ar 280 interesentiem ir FS "Metta/LU". Tālāk ar 165 faniem seko "Skonto", bet attiecīgi ar 85 un 74 sekotājiem ir čempioni FK "Ventspils" un FB "Gulbene". Arī šeit ar aktīvu jaunumu ziņošanu iet kā nu kuram. Gana aktīvi ir "Liepājas Metalurga", "Jelgavas", "Mettas" un "Ventspils" profili. Savukārt, atlikušajiem diviem iet gausāk. "Skonto" šķiet tviteri ir pārtraucis izmantot, gluži tāpat kā gulbenieši, kuru pēdējais ieraksts veikts pērnā gada 8. oktobrī. Arī šajā gadījumā jācer, ka tas vien tāds gausums uz sezonas beigām un līdz ar gatavošanos jaunajai sezonai komandas pamodīsies arī komunikācijā ar saviem līdzjutējiem. Šobrīd "Skonto" vietā to pa laikam mēģina darīt fanu klubs "H-Side", kas šajā sezonā vairs nebija tik aktīvs, kā iepriekš. Tāpat fanu klubu profili atrodami arī Liepājas un Jelgavas atbalstitājiem, tādējādi atvieglojot iespējamo interesentu pievienošanos šādām kustībām. Vieglāk taču ir uzrakstīt internetā nevis pienākt klāt dzīvē. Turklāt tieši twitter kļuvis par vietu, kur visātrāk iespejams uzzināt spēļu rezultātus un jaunumus par spēlētāju pārejām. Tās gan mūsējie vienmēr ir slēpuši un vēl kādu laiku inerces vadīti to noteikti turpinās darīt, taču rezultātiem tādiem diez vai vajadzētu būt. Turklāt interesanti uzzināt arī draudzības spēļu rezultātus un kādu interesantu jaunumu. Citādi šķiet, ka gadi iet, taču spēlējam vēl joprojām tikai sev nevis skatītājiem.
Labs piemērs tam kā labi sagatavota un pasniegta informācija uzrunā lasītājus ir virslīgas jaunpienācēju FS "Metta/LU" darbība. Viņi atrodami visos sociālajos tīklos, turklāl visos aktīvi papildināja ziņas arī spēlējot pirmajā līgā. Kādi ir šo darbību rezultāti lasāms augstāk. Protams, sava profila izveidošana visos sociālajos tīklos nav obligāta un pilnīgi pietiek pat ar vienu, it īpaši gadījumā, ja nav pat savas mājaslapas. Taču tas jau ir nedaudz cits stāsts.
Elvijs Ērglis